Pierre, CEO van Fluitec, is afgestudeerd nucleair ingenieur. Hij begon zijn carrière bij ENGIE in een Belgische kerncentrale en verdiepte zich daarna in hernieuwbare energieën. Na een MBA in Spanje zocht Pierre de sfeer van een start-up bedrijf, en vond deze in 2009 bij Fluitec. ‘Fluitec was een echte start-up met geweldige mensen met gedurfde ideeën over een eeuwenoud businessmodel dat kon worden veranderd.
Fluitec richt zich dus op smeermiddelen. Maar waar zijn die zoal voor nodig? Pierre legt het uit: ‘Telkens als je in een auto stapt, vertrouw je op olie om alles soepel te laten rijden. Zelfs elektrische voertuigen! Traditioneel wordt dit smeermiddel behandeld als een consumable; het wordt regelmatig ververst, weggegooid en vervangen. Hetzelfde proces vindt plaats in industriële omgevingen, maar op een veel grotere schaal - duizenden keren het volume vergeleken met een automotor.’
Fluitec begon met een gewaagde vraag: ‘Moeten we regelmatig olie weggooien? Kan olie de hele levensduur van de apparatuur meegaan?’ In de afgelopen twee decennia heeft Fluitec baanbrekende technologieën ontwikkeld en gepatenteerd om te bewijzen dat industriële oliën inderdaad de levensduur van de apparatuur kunnen meegaan. Zo ontdekten ze dat niet de hele olie vervangen hoeft te worden, maar dat het aanvullen van bepaalde chemicaliën en filteren van afvalstoffen in de olie genoeg kan zijn.
‘Ons proces is vergelijkbaar met hoe de dokter je bloed kan meten. Als hieruit blijkt dat er een bepaald vitaminetekort is, kan je een spuit vol vitamine krijgen en zit je weer even goed. Wij meten de olie en voegen de benodigde chemicaliën die tijdens het gebruiksproces verdwijnen weer toe. Op deze manier kunnen bedrijven niet alleen heel veel geld besparen, maar ook de CO2-uitstoot met 70 à 80% verminderen.’ Hiermee daagt Fluitec het eeuwenoude bedrijfsmodel van de olie-industrie uit. ‘We hebben de industrie laten zien dat we de levensduur van smeermiddelen die in gebruik zijn minstens kunnen verdrievoudigen.’
Fluitec is actief in ruim 100 landen en heeft kantoren in de Verenigde Staten, Singapore en Australië. Maar hier op RDM voelt Pierre zich thuis. ‘We zitten hier in een heel bijzonder ecosysteem. Slechts in de VS kon ik iets vergelijkbaars vinden, maar dat was alleen voor veel grotere bedrijven. Op RDM zitten we dicht bij gelijkgestemde innovatieve bedrijven, huidige en potentiële klanten én natuurlijk de innovators van de toekomst.’ RDM nodigt uit voor verbinding tussen omliggende bedrijven die elkaar graag op de hoogte houden en aanjagen. ‘Onlangs gaf ik een pitch bij het iTanks evenement op RDM en ben ik kennis gaan maken bij onze buren van Ampelmann,’ vertelt Pierre. ‘Ook willen we onderzoeken of we in de toekomst kunnen samenwerken met studenten van Hogeschool Rotterdam. Zo proberen we op een evenwichtige manier te blijven groeien zodat we over 100 jaar een nóg groter verschil kunnen blijven maken.’
Fotografie: Eric Fecken