Na zijn opleiding offshore engineering aan de TU Delft, en een afstudeerstage bij Ocean Cleanup op onbemande verzamelsystemen, begon Bram een bedrijf in Data Analytics. De passie voor hardware bleef echter sterk en daarom besloot hij twee jaar geleden ook Radical Builders te starten. Dit idee ontstond door goed naar de vraag uit de markt te luisteren: ‘De eerste boot was bijna eerder verkocht dan mijn KvK-registratie rond was.’
Radical Builders ontwerpt innovatieve onbemande schepen die zijn afgestemd op efficiëntie en functionaliteit. ‘In onze benadering gooien we de hele filosofie voor het ontwerp van een schip overboord, en maken we in feite grote drijvende robots die zo efficiënt mogelijk hun werk kunnen uitvoeren.’ Hier kijkt men naar het totaalplaatje van innovatieve scheepsbouw. In plaats van bestaande schepen aan te passen, creëren ze een nieuw, gestandaardiseerd ontwerp. In dit ontwerp zijn alle overbodige elementen, zoals cabines en stuurhutten, verwijderd. Dit resulteert in een compacter en lichter schip. Vervolgens voegen ze geoptimaliseerde modules toe voor de specifieke behoeftes vanuit de klant. ‘Op dit moment bouwen we onze eerste boot die gebruikt gaat worden voor het oogsten van zeewier. Daarom voegen we aan dit schip een snijsysteem, lopende band en opslag toe.’
De schepen van Radical Builders worden afgestemd op energie efficientie en functionaliteit om duurzaam te kunnen opereren. ‘Er is geen bemanning die aan boord moet rusten, wat natuurlijk al kosten en ruimte bespaard. Voor bijvoorbeeld kleine binnenvaartschepen verhoogt dit de laadcapaciteit met tot wel 30%. Ook kunnen onze schepen zowel een vooraf geprogrammeerde route varen, als handmatig van afstand worden bestuurd.’ Tot nu toe is het vooral de huidige regelgeving die Radical Builders belemmert, maar die zal in 2025 mogelijk gunstiger worden bijgesteld. Door een nieuwe ontheffing wordt het voor het eerst mogelijk om met schepen tot 20 meter / 100 ton onbemand te varen met aansturing vanuit een controlecentrum op afstand.
Voor de start-up is het Innovation Dock op RDM de ideale thuisbasis. ‘RDM is voor ons de perfecte combinatie van netwerk, veiligheid en flexibiliteit,’ legt Bram enthousiast uit. ‘We hebben hier de fysieke ruimte om te experimenteren en te produceren, wat essentieel is voor een bedrijf dat innovatieve producten bouwt. Tegelijkertijd biedt RDM de flexibiliteit die een startup nodig heeft. We kunnen onze ruimte aanpassen aan onze behoeften - als we tussen projecten inzitten, kunnen we weer naar een kleiner perceel verhuizen. Deze dynamische omgeving stelt ons in staat om efficiënt te werken en snel te schakelen, precies wat we nodig hebben in deze fase van ons bedrijf.’
Bram heeft een duidelijke en ambitieuze visie voor de toekomst van Radical Builders. ‘Mijn doel is om tegen 2030 één schip per week te produceren,’ zegt hij vastberaden. Om dit te bereiken, richt hij zich op het betreden van specifieke markten, vooral in de security- en defensiesector, waar de vraag naar onbemande schepen het grootst is. ‘Vanwege de veranderende wet en regelgeving zitten we nu precies op de juiste plek in de golf van ontwikkeling en marktadoptie,’ voegt hij eraan toe.
Ook ziet Bram de mogelijkheid om zijn innovatieve ontwerpen van Radical Builders toe te passen op een breder scala aan scheepsmarkten. ‘De hele nieuwbouwscheepsmarkt kan profiteren van onze radicaal andere benadering van scheepsbouw,’ legt hij uit. Op de lange termijn hoopt hij dat Radical Builders uitgroeit tot een toonaangevende speler in de mondiale scheepsbouwindustrie. ‘De dromen zijn groot, maar de mogelijkheden zijn ook enorm,’ sluit hij met een glimlach af.
Fotografie: Eric Fecken